Selasa, 12 Jun 2007

"Breeding" Di Kandang Sendiri

Adalah sangat bijak untuk melakukan breeding di kandang sendiri jika penternak mahu dapatkan baka ternakan yang berkualiti dan murah dalam masa sekurang-kurangnya 2 tahun. Penternak memang sedia maklum bahawa kambing melahirkan anak 3 ekor dalam masa 2 tahun (jangkaan kelahiran tidak kembar).

Lebih-lebih lagi seekor pejantan boer, boleh mengawan 30 ekor induk dalam masa seminggu. Kalau disifirkan, penternak boleh mendapat paling kurang 90 ekor kambing baru dalam masa 2 tahun!!! Dengan hanya mewakilkan seekor penjantan boer yang baik. Hehe....

Memang lumayan!! Tetapi pembelian baka 30 ekor induk + 1 ekor penjantan boer memerlukan kos yang tinggi. Puluhan ribu harus dilaburkan. Bagaimana cara mengatasinya??

Seperti Entry Kenali Kambing Boer, kita sedia maklum bahawa penghasilan boer FI, F2, F3 & F4, sebenarnya adalah melalui kacukan penjantan boer dengan induk betina feral. Jadi, cara yang terbaik untuk pelaburan jangka panjang (2 tahun) ini adalah, dengan mendapatkan seekor pejantan boer yang baik dan 30 ekor feral betina. Ini kerana, anak yang bakal lahir nanti adalah Kambing Boer!! Ini kerana gen baka boer adalah terlalu kuat hinggakan bentuk badan, malahan warna bulu anak yang bakal lahir adalah 85% adalah boer. Bagi peringkat pertama kacukan. Teknologi inilah yang dipraktiskankan di Australia. Ini akan menjimatkan kos awal pembelian baka.Ini adalah kambing feral betina yang Casserose import dari Australia. Baru 3 minggu berada dalam kandang Casserose di Jalan Kebun, Shah Alam. Saudara penternak boleh dapatkan kambing feral betina ini untuk dijadikan induk untuk dikacukkan dengan kambing boer terbaik saudara.

Harga yang kami tawarkan antara RM700-RM850. Jika berminat, sila hubungi saya di 012 2969763 atau esis_rie[at]yahoo[dot]com. Terima kasih.

Tiada ulasan: