Jumaat, 4 Mei 2007

Kenali Kambing Boer

Ramai dikalangan kita memilih untuk dapatkan kambing boer yang paling berkualiti. Namun tidak semua mengenali generasi-generasi boer. Mari lihat beberapa tips untuk mengenali boer terbaik sebagai ternakan kita.

Boer Full Blood (FB)
Ini adalah generasi kambing boer yang dibawa daripada Afrika Selatan. Badan tegap, kaki depan lebih panjang sedikit daripada kaki belakang. Ekor melentik. Warna kambing boer tulen keseluruhan kemerah-merahan atau hitam.

(info baru) Namun begitu, setelah dibuat pembacaan terperinci, saya akui boer FB juga terdapat dalam pelbagai warna dan struktur fizikal. agak sukar untuk menentukan Kambing boer yang asal (original boer). Oleh itu, nasihat saya pada penternak supaya mengenalpasti boer FB berdasarkan sijil kelahirannya (born certificate). Sila lihat jenis-jenis boer FB di SINI dan SINI. Terima kasih Azri dan Nasri_Baling atas pandangan saudara.

Feral
Kambing liar Australia. Petani di sana menangkapnya disekitar hutan dan menjualnya ke seluruh dunia terutamanya Malaysia. Di Indonesia mereka juga memanggil kambing ini sebagai Kambing Kachang kerana ia telah lama dibawa masuk ke Indonesia dan berbercampur-gaul dengan kambing tempatan. Namun kambing ini di Indonesia tidak berbulu lebat membezakannya dengan Feral Australia.

Boer F1
Boer FB jantan yang di kacukkan dengan kambing feral betina yang berwarna putih. Menghasilkan boer F1. Berwarna putih keseluruhan dan bentuk badan masih bercirikan feral.

Boer F2
Boer FB dikacukkan denga boer F1 menghasilkan boer F2. Ciri-ciri utamanya ialah kepala berwarna coklat tetapi agak kabur warnanya. Bentuk badannya juga masih kurang ciri-ciri boer yang berkualiti.

Boer F3
Boer F3 adalah kacukan antara boer FB dengan boer F2. Ciri-ciri utamanya ialah kepala berwarna coklat kemerah-merahan. Bentuk badan menyerupai kambing boer FB. Kualitinya sangat baik dan banyak dibawa masuk ke Malaysia.

Boer F4
Begitu juga boer F4. Ia juga merupakan kacukan antara boer FB dengan F3. Kepalanya berwarna coklat lebih gelap berbanding boer F3. Keseluruhan kepalanya coklat kemerah-merahan dan kehitam-hitaman. Bentuk badan menyerupai kambing boer FB juga.

Boer Purebred (F5 - F7)
Kacukan ini memperlihatkan pengaruh gen boer yang kuat. Secara keseluruhannya, kelihatan boer purebreed hampir sama dengan boer FB. Cuma terdapat tompok-tompok putih atau tompok-tompok coklat di badannya. Warna coklat kemerah-merahan bukan hanya terdapat di kepala tetapi turut terdapat di badan. Boer generasi ini juga sangat berkualiti untuk dijadikan baka (pejantan).

Bukan hanya sijil kelahiran boer yang menjadi pengesahan dan bukti ketulenan boer. Tetapi ilmu juga penting supaya kita tidak tertipu. Jadi berhati-hati dalam memilih boer yang berkualiti.

Ini hanya kajian daripada pembacaan dan pengetahuan yang saya terima daripada para penternak yang saya jumpa. Sila beri nasihat atau pembetulan jika terdapat kesilapan. Untuk maklumat tambahan sila klik di sini.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

a'kum..

saya setuju apa yang saudara katakan..benda nie dah banyak kali saya cuba terangkan pada mereka2 yang baru..tetapi ialah...ilmu seperti ini dia nampak cam tak penting..cuma nampak nak buat duit sahaja...nie yang masalah nie...

Rie berkata...

terima kasih..

ahkott berkata...

Bru sya tau maksud boer f1, f2,,f3 dan sbagainya.. thks.. membaca amalan mulia.

Unknown berkata...

Jd kalau nak cr boer fb...kena tgk sijil lahir ke?