Ahad, 25 Mac 2007

Perbincangan Realiti ke-2

Saya harap pandangan yang di utarakan oleh Encik Safik difikir secara positif. Sesiapa yang memberi komen harap menyertakan nama. Jangan jadi anony atau hantu

-esis-

*************************

Dari perbincangan di kaprima@yahoogroups.com

safik_effendy@... wrote again:

Bro semua,

Jadi ada sesiapa yg rasa any suggestions bagus, untuk kita bincang-bincang cara mana kita nak buat supaya kalau ade 30 000 ekor kambing, semua kambing tu kita boleh sembelih sekali harung dan jual semua sekali, sebab saya dengar sekarang ni ada orang dah try bawa lembu masuk dari Afrika country secara hidup-hidup or dah disembelih dan dijual di sini mungkin dah ada pun kot tapi saya just dengar-dengar orang sembang kat kedai kopi.

Lagi satu ialah senario yg menjadi mentaliti kita ialah kalau bawa barang oversea semua nak jual mahal. Kalau kambing kampung kita boleh dapat dengan harga dua ke tiga ratus tapi kalau Boer ke Jamnapari semua nak bubuh harga RM 2000.00 siap surat beranak lagi dengan ada grade lagi, sorry kerana saya ni memang tengah boring sekarang ni, bro-bro yang nak bela kambing mari kita kembali ke arah berpijak di bumi yang nyata, sapa nak beli sampai 5000 ekor kambing kalau harga total sahaja sudah mencecah 5000 ekor X RM 1700.00/ekor = ???? kira sendirilah....

Bro, kita semu sebenar nak meniaga apa? nak menternak apa? ekk kalau nak buat RP yg senang tu pun nak kena masuk kelas dulu nak kena bayar RM??.?? dulu baru boleh buat tu semu dan belum tentu lagi RP tu kalau kita usung pergi dekat Tekun ke! Prosper ke! tah apa-apa perkara merempit lagi yg belum pasti tu. Saya pergi kursus introduction usahawan Proper untuk para siswazah kena byr RM 50.00 tunggu dengar ceramah yang takde wawasan sampai ke petang amik ujian apa ke jadah saya tak tau dan kemudian dia cakap kalau nak dapat pinjaman kena pergi satu kursus lagi untuk kursus cara buat RP. Kena bayar lagi tau... Soalan saya berapa orang sebenarnya siswazah yang mampu bayar tu semua kalau dia bukan dilahirkan anak orang senang? Picit kat tepi kat tengah menyala...

Jadi saudara-saudara semua, biar saya nak bagitau dalam dunia ni takde yang free even kita semua cakap-cakap ni saya tetap bayar bil internet tau, Mai Farm kalau nak attend kursus dia kita kena byr RM 1300.00 to RM 1500.00. Ini sebenar kesedaran kita yang pertama kita kena bersatu.

Kalau ada bro-bro yang dah pernah tahu cara buat RP tue tolong bagi attachment dalam ni senang kita kupas dan buat satu RP yg canggih punya sebab Jepun sukses dengan meniru barangan buatan orang lain dan dia hanya improvekan aje, saya dah malas dah sebenarnya nak attend kursus yang keluar duit tapi takde hasil, susah baik duit tu bawa melabur kat dlm Swiss Cash tentu dah dapat hasilnya...

Maaf kalau salah cakap. Ada sesiapa nak sambut cakap saya ni, marilah kita berdikusi dalam wacana ini

Regards,
Safik Effendy Mohamad

Tiada ulasan: