Selasa, 27 Mac 2007

Respon Pertama Perbincangan Realiti #2

Dari perbincangan di kaprima@yahoogroups.com

jengkaut_05@.... wrote:

Dalam bidang perniagaan tiada yang percuma. Hendak seribu daya kalau tak nak macam2 alasan. Mengenai kursus rujuk JPH, ada kursus 5 hari free of charge. Saya sudah daftar bulan Februari lps dan sudah diterima untuk kursus bulan April ini di Institut Haiwan Kluang. Buat pengetahuan saya x pakai orang dalam.

Kursus sangkut MARA saya dalam proses permohonan, MARA baru bukak intake kalau saudara/saudari alert pasal benda2 nie. Kursus sangkut MARA 3-6 bulan praktikal kalau lepas interview la. Kene keluar modal sedikit. 31hb Mac ni tarikh akhir permohonan. Rujuk kepada MARA kalau berminat. No telefon/rujukan dll sila ikhtihar sendiri. Jangan amalkan spoon feeding seperti zaman sekolah dahulu. Kerana sekiranya sudah bergelar usahawan segala masalah/keadaan perlu diiktiarkan dan dibuat penilaian sendiri. Berfikirlah dan berusahalah seperti seorang usahawan dan bermulalah dari sekarang.

Masyarakat Melayu kekurangan nya adalah pemikiran yang negatif dan terlalu banyak mempercayai sesuatu yang tahyul---->> Swiss cash comfirm dpt pulangan? ade kuar cter kat paper ramai siswazah/pesara/ VSS kene tipu main skim cash2/dinar2nie ade yg sampai hilang 100k++ camtu aje (100k tu kalau kasik saya buat ternak kambing fuyyooooo!!) . Dan yg paling penting kita sebagai org islam kene tau Halal/haram dan hukum hakam income kite.

Mari kita berbalik kepada dunia kambing. Kambing pada harga lebih RM 1000 kebiasaannya adalah kambing baka. Kambing2 jenis ini mempunyai/mewarisi traits/ciri2 terbaik yang ada pada baka tersebut. Hanya penternak sahaja memahami ciri2 ini dan pada pandangan orang biasa harga seekor kambing menjangkau RM3000 adalah x masuk akal. Surat beranak kambing adalah suatu ISO utk mengesahkan tahap ketulenan sesuatu baka. Sejarah Blood line memainkan peranan penting dalam penternakan kambing dan ini dapat disahkan melalui "surat beranak" ini.

Mengenai pemasaran kambing, sekiranya saya bercerita panjang lebar disini ianya adalah cakap2 kosong. Sekiranya ingin mengetahui dengan lebih lanjut sila lah berhubung pada yang pakar, jangan dengar ckp kedai kopi or orang yang gagal dalam penternakan kambing. Khidmat nasihat pemasaran kambing boleh didapati dari pihak FAMA (moral of the story- rujuk pada yang pakar dan di tempat yang betul). Nak jual dengan FAMA pn boleh nak mintak khidmat nasihat pon boleh cth bleh dpt tau spesifikasi mcm mane market nak end product kambing tu (takkan nak jual kat hotel kita jual hidup2 akai ada?)... networking is crucial.

Mengenai RP, berbalik kepada "hendak seribu daya taknak seribu alasan". Saya sudah memiliki RP yang lengkap, siap dengan senarai sebutharga, pembekal dll. Mintak maaf saya katakan RP ini saya buat berdasarkan research internet yang dilakukan-ambil masa kira-kira setahun utk dicompletekan (modalnya masa shj dn bil internet, bagi yg ada duit bleh masuk kursus). Banyak info kat internet, itulah kelebihan internet walaupon org kat kedai kopi kate internet ni banyak keburukan. Saya tak pergi mana2 bengkel buat RP tetapi kebnyakan org yg saya tunjukkan RP ini "impressed". Nak RP saya? sori private n confidential kerana banyak masa dan usaha saya telah laburkan.

*RP sebagai rujukan pihak bank/funder, kalau utk rujukan saya sendiri dalam sofcopy ada mcm2 fail berkaitan kambing:- movie kambing beranak dll pon ade. Kalkulator utk pemakanan seimbang kambing utk capai pertumbuhan harian optimum siap kiraan kos pon ade.-Kalau saya boleh dpt benda2 ini kat internet kenapa saudara/saudari tidak? Saudara/i adalah mahasiswa/mahasiswi sedangkan saya hanya sekadar SPM.

Jadi boleh dikatakan RP saya ini juga mcm RP org jepun, ambil contoh RP, format RP standard dll kat internet lpstu "enhance"kan. Kalau saya boleh buat kenapa saudara tidak boleh? Dalam file group kaprima ini juga ada contoh2 RP untuk dibuat sebagai guideline.

Sebagai penutup(siap ada penutup lagi).. Berdasarkan research yg saya buat kat internet dan in realiti penternakan kambing ni mmg sukar. Bukan semua orang boleh terlibat dalam perniagaan ini. Sebab itu hanya usahawan sebenar sahaja mampu bertahan. Pulangan mmg lambat iaitu selepas 2 tahun dan minimum kene bela 50ekor permulaan, kalau boleh survive 2 thn (part yg paling susah) Insyaallah.. ..Pak cik kayo!!.

Oleh itu kenali erti usahawan terlebih dahulu dan pastikan ianya ada dalam diri kita sebelum menceburi bidang ini.

From:
Mohd Shaifuldin Baharom

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum....
Mohd Shaifuldin Baharom
saya akan graduate dlm bulan 8...
dan saya pun berminat untuk ceburi bidang ternakan kambing ni...
di mana awak nak mulakan projek ternak kambing ni?

Rie berkata...

saudara idris,

lebih baik jika saudara terus email secara personal pada en shaifuldin di
jengkaut_05[AT]yahoo[DOT]com