Jumaat, 8 September 2006

Panduan Perumahan Kambing

Perumahan adalah perlu untuk pemeliharaan kambing di Malaysia. Ini adalah kerana keadaan cuaca melampau seperti hujan dan panas terik menyebab kambing-kambing perlukan perlindungan.

1. Kedudukan rumah/kandang-kandang ini boleh dibuat supaya:

Mengurangkan keperluan bergerak terutama dalam memberi makanan. Contohnya, kawasan ragut/sumber makanan (stor) mestilah dekat dengan kandang jika boleh. Jika hendak membina lebih dari satu kandang, jarak di antara dua kandang hendaklah sekurang-kurangnya sama dengan lebar kandang tersebut. Ini adalah untuk menjauhkan jangkitan penyakit.

2. Apabila membina kandang keperluan-keperluan yang penting untuk menentukan kesihatan dan kesejahteraan kambing-kambing adalah:

a. Sistem pengudaraan yang baik bagi menyejukan udara di dalam kandang

b. Membenarkan cahaya matahari yang cukup untuk masuk ke dalam kandang terutama matahari pagi. Kedudukan kandang arah Utara-Selatan

c. Tidak mudah menjadi lembab. Sistem perparitan yang baik di sekeliling kandang

d. Tidak terkena angin yang kencang

e. Terpelihara dari hujan dan panas

f. Kotoran/najis dapat dikumpulkan dan diangkut keluar

g. Ruang makan dan minum mencukupi

h. Lantai adalah sesuai dan tidak membahayakan ternakan, seperti terseliuh atau patah tulang.

RINGKASAN
Bagi membina sebuah kandang kambing yang baik faktor-faktor suhu, cahaya, pengudaraan dan kelembapan yang sesuai di dalam kandang adalah penting. Perubahan suhu, pengudaraan dan kelembapan yang ketara membawa kesan buruk kepada kambing contohnya sebaran penyakit. Jadi sebelum membina sesebuah kandang kambing yang baik pastikan keempat-empat faktor yang tersebut adalah bertepatan.

**sumber
JPHPK

Tiada ulasan: