Jumaat, 6 Februari 2009

Terkini Di Casserose

Casserose merupakan syarikat yang telah lama mengorak langkah dalam menjayakan penternakan kambing boer yang berjenama Casserose secara komersial. Sasaran untuk mengkomersialkan Kambing Boer Casserose, adalah untuk menyahut seruan kerajaan dalam RMK-9 yang ingin menjadikan sektor pertanian sebagai salah satu enjin ekonomi negara yang utama.

Membuktikan tujuan tersebut, Casserose telah melakukan pelaburan yang besar dalam industri ini. Di dalam negara, Casserose mempunyai kompleks penternakan Kambing Boer Casserose di Segamat, Johor yang boleh menempatkan 3000 ekor kambing boer pada tahun ini. Namun begitu sasaran syarikat adalah untuk menjadi syarikat yang paling utama dalam membekal baka boer tempatan. Oleh itu, sasarannya kepada 5000 ekor menjelang 2010.

Dalam masa yang sama, kami juga mempunyai sebuah lagi ladang di Pontian, Johor. Ladang ini boleh menempatkan lebih daripada 800 ekor ternakan kambing yang berpotensi untuk dijadikan pusat pemasaran kambing setempat di bahagian selatan tanahair. Dalam masa yang sama berpotensi dijadikan pusat sembelihan kambing setempat untuk bekalan daging kambing segar.

Bukan itu sahaja, Casserose juga telah melakukan pelaburan secara sistematik dan agresif dengan membeli sebuah Ladang Ternakan Kambing Boer di Perth, Australia yang berkeluasan hampir 2000 hektar. Ladang tersebut telah beroperasi sejak November 2008 dan kini telah terdapat lebih 1000 ekor kambing boer yang berkualiti tinggi untuk program pembiakan secara sistematik dan berteknologi. Ladang ini merupakan pembekal utama kami untuk baka Kambing Boer Casserose berkualiti dalam negara.

Tiada ulasan: